Object

Title: AI w edukacji architektonicznej – analiza znajomości, popularności i zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji wśród studentów

Title in english:

AI in Architectural Education – Analysis of Awareness, Popularity, and Application of Artificial Intelligence Tools among Students

Creator:

Adamiczka, Bartosz

Description:

Biblioteka Regionalisty = Regional Journal, 2025, Nr 25, s. 1-15

Abstrakt:

Cel: Celem artykułu jest analiza znajomości, popularności oraz zakresu zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji (AI) wśród studentów kierunków architektonicznych i gospodarki przestrzennej. Badanie ma na celu określenie roli AI w procesie kształcenia oraz identyfikację czynników wpływających na stopień jej wykorzystania w środowisku akademickim. Metodyka: Badanie przeprowadzono w formie pilotażowej ankiety online skierowanej do studentów Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Wykorzystano podejście ilościowe wzbogacone o elementy jakościowe, umożliwiające analizę zarówno danych liczbowych, jak i indywidualnych opinii respondentów. Wyniki: Uzyskane wyniki wskazują, że mimo relatywnie niskiej samooceny poziomu znajomości AI narzędzia te są powszechnie rozpoznawane przez studentów. Większość respondentów czerpie wiedzę na temat AI z nieformalnych źródeł, takich jak media społecznościowe i samodzielna nauka, a ich wykorzystanie w edukacji akademickiej i procesie projektowym pozostaje ograniczone. Kluczowe bariery to brak wiedzy, skomplikowana obsługa oraz ograniczony dostęp do specjalistycznego oprogramowania. Implikacje i rekomendacje: Wyniki badania wskazują na potrzebę integracji AI z programem nauczania oraz wdrożenia dedykowanych zajęć rozwijających kompetencje cyfrowe studentów. Rekomendowane jest także dostosowanie narzędzi AI do potrzeb edukacyjnych oraz promowanie interdyscyplinarnego podejścia do ich nauczania. Oryginalność/wartość: Artykuł koncentruje się na integracji AI w edukacji architektonicznej z punktu widzenia użytkowników – studentów kierunków architektonicznych i gospodarki przestrzennej. W przeciwieństwie do dotychczasowych analiz skupiających się głównie na aspektach technologicznych i praktycznych zastosowaniach narzędzi AI w projektowaniu badanie identyfikuje kluczowe bariery ograniczające jej szersze wykorzystanie w środowisku akademickim. Dodatkowo uwzględnia kwestie komfortu użytkowników oraz ich potencjalnych obaw związanych z wpływem AI na kreatywność i przyszłe kompetencje zawodowe. Pilotażowy charakter badania pozwala na wstępne rozpoznanie tych problemów oraz wskazuje kierunki dalszych badań nad skuteczną integracją AI w edukacji architektonicznej.

Publisher:

Publishing House of Wroclaw University of Economics and Business

Place of publication:

Wroclaw

Date:

2025

Resource Type:

artykuł

Resource Identifier:

DOI 10.15611/br.2025.1.01 ; oai:dbc.wroc.pl:137305

Language:

pol

Relation:

Biblioteka Regionalisty = Regional Journal, 2025, Nr 25

Rights:

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy

Access Rights:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

License:

CC BY-SA 4.0

Location:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Group publication title:

Biblioteka Regionalisty

Object collections:

Last modified:

Jun 26, 2025

In our library since:

Jun 26, 2025

Number of object content hits:

53

All available object's versions:

https://www.dbc.wroc.pl/publication/176000

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information