Obiekt

Tytuł: AI w edukacji architektonicznej – analiza znajomości, popularności i zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji wśród studentów

Tytuł odmienny:

AI in Architectural Education – Analysis of Awareness, Popularity, and Application of Artificial Intelligence Tools among Students

Autor:

Adamiczka, Bartosz

Opis:

Biblioteka Regionalisty = Regional Journal, 2025, Nr 25, s. 1-15

Abstrakt:

Cel: Celem artykułu jest analiza znajomości, popularności oraz zakresu zastosowania narzędzi sztucznej inteligencji (AI) wśród studentów kierunków architektonicznych i gospodarki przestrzennej. Badanie ma na celu określenie roli AI w procesie kształcenia oraz identyfikację czynników wpływających na stopień jej wykorzystania w środowisku akademickim. Metodyka: Badanie przeprowadzono w formie pilotażowej ankiety online skierowanej do studentów Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Wykorzystano podejście ilościowe wzbogacone o elementy jakościowe, umożliwiające analizę zarówno danych liczbowych, jak i indywidualnych opinii respondentów. Wyniki: Uzyskane wyniki wskazują, że mimo relatywnie niskiej samooceny poziomu znajomości AI narzędzia te są powszechnie rozpoznawane przez studentów. Większość respondentów czerpie wiedzę na temat AI z nieformalnych źródeł, takich jak media społecznościowe i samodzielna nauka, a ich wykorzystanie w edukacji akademickiej i procesie projektowym pozostaje ograniczone. Kluczowe bariery to brak wiedzy, skomplikowana obsługa oraz ograniczony dostęp do specjalistycznego oprogramowania. Implikacje i rekomendacje: Wyniki badania wskazują na potrzebę integracji AI z programem nauczania oraz wdrożenia dedykowanych zajęć rozwijających kompetencje cyfrowe studentów. Rekomendowane jest także dostosowanie narzędzi AI do potrzeb edukacyjnych oraz promowanie interdyscyplinarnego podejścia do ich nauczania. Oryginalność/wartość: Artykuł koncentruje się na integracji AI w edukacji architektonicznej z punktu widzenia użytkowników – studentów kierunków architektonicznych i gospodarki przestrzennej. W przeciwieństwie do dotychczasowych analiz skupiających się głównie na aspektach technologicznych i praktycznych zastosowaniach narzędzi AI w projektowaniu badanie identyfikuje kluczowe bariery ograniczające jej szersze wykorzystanie w środowisku akademickim. Dodatkowo uwzględnia kwestie komfortu użytkowników oraz ich potencjalnych obaw związanych z wpływem AI na kreatywność i przyszłe kompetencje zawodowe. Pilotażowy charakter badania pozwala na wstępne rozpoznanie tych problemów oraz wskazuje kierunki dalszych badań nad skuteczną integracją AI w edukacji architektonicznej.

Wydawca:

Publishing House of Wroclaw University of Economics and Business

Miejsce wydania:

Wroclaw

Data wydania:

2025

Typ zasobu:

artykuł

Identyfikator zasobu:

DOI 10.15611/br.2025.1.01 ; oai:dbc.wroc.pl:137305

Język:

pol

Powiązania:

Biblioteka Regionalisty = Regional Journal, 2025, Nr 25

Prawa:

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy

Prawa dostępu:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

Licencja:

CC BY-SA 4.0

Lokalizacja oryginału:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Tytuł publikacji grupowej:

Biblioteka Regionalisty

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

26 cze 2025

Data dodania obiektu:

26 cze 2025

Liczba wyświetleń treści obiektu:

53

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://www.dbc.wroc.pl/publication/176000

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji