Obiekt

Tytuł: Beyond Necessity: How Generation Z in Poland Engages with Informal Markets for Sustainable Consumption

Tytuł odmienny:

Wychodząc poza konieczność: jak pokolenie Z w Polsce angażuje się w nieformalne rynki zrównoważonej konsumpcji

Autor:

Małecka, Agnieszka ; Pfajfar, Gregor

Opis:

Financial Sciences. Nauki o Finansach, 2025, vol. 30, no. 1, s. 14-23

Abstrakt:

Aim: This study focused on the interdependence of the informal economy and sustainable consumer behaviour. By using cluster analysis, it challenges traditional views that categorise the informal economy as marginal and economically backward. Methodology: A survey was used to collect the data from a group of respondents from Poland, representing generation Z (n = 115). Results: The research results made it possible to distinguish between two groups: one that actively chooses informal markets based on values, such as concern for the environment, social equality and identification with the global community, and another one that leans towards more traditional market approaches. The paper highlights that participation in the informal market involves a value-based choice influenced by ethical, environmental and ideological considerations, among others. Implications and recommendations: The findings offer valuable implications for policymakers and businesses, stressing the need for adaptive action that is in line with emerging consumer priorities and the changing role of the informal economy in sustainable development. Originality/value: This study links economic behaviour with psychological constructs. Previous research in this area focused on informal market participation to a very limited extent, mainly among marginalised groups (e.g. low-income populations). In turn, consumers with other characteristics, such as greater concern for the environment and a perceived need for equality, also engage in the informal economy, suggesting that ethical and sustainability considerations may guide informal market choices.

Wydawca:

Publishing House of Wroclaw University of Economics and Business

Miejsce wydania:

Wroclaw

Data wydania:

2025

Typ zasobu:

artykuł

Identyfikator zasobu:

doi:10.15611/fins.2025.1.02 ; oai:dbc.wroc.pl:138386

Język:

eng

Powiązania:

Financial Sciences. Nauki o Finansach, 2025, vol. 30, no. 1

Prawa:

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy

Prawa dostępu:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

Licencja:

CC BY-SA 4.0

Lokalizacja oryginału:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Tytuł publikacji grupowej:

Financial Sciences. Nauki o Finansach

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

28 lip 2025

Data dodania obiektu:

25 lip 2025

Liczba wyświetleń treści obiektu:

112

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://www.dbc.wroc.pl/publication/177145

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji