Struktura obiektu
Tytuł:

Trendy konsumenckie pokolenia Z w obszarze dóbr luksusowych. Gen Z jako przyszły kluczowy klient motoryzacyjnych marek premium

Tytuł publikacji grupowej:

Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu

Tytuł odmienny:

Consumer Trends of Generation Z in the Area of Luxury Goods. Gen Z as a Future Key Customer for Premium Automotive Brands

Autor:

Dębski, Jakub

Temat i słowa kluczowe:

motoryzacja ; marketing ; pokolenie Z ; luksus ; premium ; zmiany pokoleniowe ; automotive ; Gen Z ; luxury ; generational changes

Opis:

Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2024; vol. 68, nr 1, s. 14-25

Abstrakt:

Celem badawczym artykułu jest poznanie podejścia do marek luksusowych oraz trendów zakupowych pokolenia Z, na przykładzie samochodów marek premium. Reprezentanci pokolenia Z stają się coraz większą siłą nabywczą. W najbliższych latach to właśnie osoby urodzone w latach 1995-2012 będą decydować o sukcesie lub porażce przedsiębiorstw prowadzących działalność na rynku. Artykuł ma za zadanie usystematyzować postrzeganie reprezentantów pokolenia Z: ukazać ich wspólne cechy oraz charakterystykę, a także zrozumieć ich decyzje zakupowe. Kluczowe dla kompleksowości artykułu były: zdefiniowanie pokolenia Z na podstawie dostępnych publikacji, raportów oraz wyników badań, a także analiza sytuacji na rynku motoryzacyjnym oraz rynku dóbr luksusowych. Istotnym elementem były badania empiryczne (ilościowe), przeprowadzone na populacji 114 reprezentantów pokolenia metodą ankiety internetowej (CAWI). Analiza dostępnych wyników badań z obszaru pokolenia Z i aktualnej sytuacji rynku motoryzacyjnego przyniosła wiele interesujących wniosków, pozwalających zrozumieć omawiane zagadnienia. W większości odpowiadają one analizie przeprowadzonych przez autora badań empirycznych. Reprezentanci pokolenia Z to osoby o dużej samodzielności, pełne wiary w siebie i pewne swoich umiejętności i możliwości. W zestawieniu z dobrą (i stale poprawiającą się) sytuacją w branży motoryzacyjnej, wróży to bardzo duży obszar do rozwoju firm, o których sukcesie zadecyduje umiejętność dopasowania się do nowego profilu klienta i jego potrzeb. Przeprowadzony przegląd literatury, a także badań i raportów, w połączeniu z częścią empiryczną, stanowi kompleksową publikację, ujawniającą lukę badawczą oraz potencjał dla przyszłych badań w tym obszarze.

Wydawca:

Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu

Miejsce wydania:

Wrocław

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

artykuł

Identyfikator zasobu:

doi:10.15611/pn.2024.1.02

Język:

pol

Powiązania:

Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2024; vol. 68, nr 1

Prawa:

Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy

Prawa dostępu:

Dla wszystkich zgodnie z licencją

Licencja:

CC BY-SA

Lokalizacja oryginału:

Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

×

Cytowanie

Styl cytowania: