@misc{Manikowski_Piotr_Wpływ_2018, author={Manikowski, Piotr and Zapart, Tomasz}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2018.541.13}, year={2018}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2018; Nr 541, s. 170-185}, language={pol}, abstract={Głównymi czynnikami wpływającymi na atrakcyjność warunków cenowych w ubezpieczeniach komunikacyjnych dla flot pojazdów są niska szkodowość oraz różnego rodzaju rozwiązania powodujące współodpowiedzialność za ewentualne szkody, w tym zastosowane udziały własne. Znaczenie pojęcia „szkodowość” nie jest jednoznaczne. Inaczej definiują je przepisy prawa, inaczej rozumieją je klienci, pośrednicy i zakłady ubezpieczeń. Przyjmując, że szkodowość jest wyrażona jako wartość o charakterze statystycznym, może ona służyć do pokazywania lub ukrywania danych szkodowych z portfela ubezpieczającego, co w konsekwencji może mieć przełożenie na kalkulację składki oraz cenę ubezpieczenia. Głównym celem artykułu jest pokazanie wpływu sposobu kalkulacji szkodowości na wysokość składki w ubezpieczeniach komunikacyjnych flotowych dedykowanych dla podmiotów gospodarczych}, title={Wpływ sposobu kalkulacji szkodowości na cenę ubezpieczenia komunikacyjnego floty pojazdów}, type={artykuł}, keywords={szkodowość, współczynnik szkodowości, ubezpieczenia komunikacyjne, kalkulacja składki ubezpieczeniowej, loss ratio, claims ratio, motor insurance, calculation of insurance premium}, }