@misc{Pancer-Cybulska_Ewa_Crowdfunding_2018, author={Pancer-Cybulska, Ewa and Dąbrowska, Magdalena}, identifier={DOI: 10.15611/e21.2018.3.01}, year={2018}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu}, description={Ekonomia XXI Wieku = Economics of the 21st Century, 2018, Nr 3 (19), s. 7-25}, language={pol}, abstract={Artykuł omawia crowdfunding jako innowacyjne zjawisko społecznego finansowania przedsięwzięć biznesowych, zwłaszcza tych innowacyjnych oraz o podwyższonym ryzyku. Celem artykułu jest charakterystyka crowdfundingu na tle istniejących uwarunkowań prawnych dla rozwoju finansowania społecznościowego, zarówno w kraju, jak i za granicą (USA, UE). Przyjmuje się, że: 1) crowdfunding jest to forma odpowiednia do finansowania projektów innowacyjnych, zwłaszcza start-upów o podwyższonym poziomie ryzyka; 2) crowdfunding w zestawieniu z tradycyjnymi modelami biznesowymi jest innowacyjną formą pozyskiwania kapitału na rozwój. W artykule omawia się rozwój idei crowdfundingu oraz podejmowane w różnych krajach, w tym w Polsce, próby jego prawnego uregulowania. Polska należy do grupy państw europejskich, w których brak jest kompleksowej regulacji prawnej odnoszącej się wprost do istoty crowdfundingu. Zwraca się uwagę na rolę Komisji Europejskiej w badaniu finansowania społecznościowego i ocenie jego skuteczności w odniesieniu do przedsięwzięć biznesowych o podwyższonym ryzyku. Efektem przeglądu najbardziej powszechnych modeli crowdfundingowych jest wskazanie ich istotnych cech, podobieństw i różnic, także pod kątem zabezpieczenia interesów dawcy i odbiorcy finansowania}, title={Crowdfunding w działalności biznesowej}, type={artykuł}, keywords={crowdfunding, finansowanie społecznościowe, modele finansowania, regulacje prawne, social financing, models of financing, law regulations}, }