@misc{Walczak_Maciej_Reliability_2018, author={Walczak, Maciej}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2018.538.36}, year={2018}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2018; Nr 538, s. 444-453}, language={pol}, abstract={Rozwój technologii i automatyzacja procesów wytwarzania stawiają coraz wyższe wymagania odnośnie do utrzymania w sprawności posiadanych środków technicznych. Procesy te stały się siłą napędową postępu w zakresie obsługi eksploatacyjnej, w tym powstania dwóch kluczowych dla współczesnego utrzymania ruchu rozwiązań – TPM (Total Productive Maintenance – ukierunkowane na produktywność) i RCM (Realiability Centered Maintenance – ukierunkowane na niezawodność). W opracowaniu zarysowano genezę powstania, wytyczne postępowania, zalety i ograniczenia RCM oraz przeprowadzono porównanie RCM z TPM. W konkluzji zaakcentowano konieczność szerszego stosowania nowoczesnych metod utrzymania ruchu w celu poprawy efektywności funkcjonowania przedsiębiorstw. Podkreślono również, że wielowymiarowość i horyzont czasowy podejmowanych działań oraz ich waga wymagają uwzględniania obsługi eksploatacyjnej już na szczeblu działań strategicznych przedsiębiorstwa}, title={Reliability Centered Maintenance (RCM) współczesnym narzędziem realizacji strategii obsługi eksploatacyjnej}, type={artykuł}, keywords={RCM, TPM, utrzymanie ruchu, współczesne koncepcje zarządzania, traffic maintenance, contemporary management concepts}, }