@misc{Ćwiąkała-Małys_Anna_Centralny_2018, author={Ćwiąkała-Małys, Anna and Piotrowska, Anna}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2018.513.08}, year={2018}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics, 2018, Nr 513, s. 88-98}, language={pol}, abstract={Najważniejszym zadaniem służb podatkowo-skarbowych, po powstaniuw marcu 2017 r. Krajowej Administracji Skarbowej, jest zapobieganie wyłudzeniom VAT.Jednym z elementów mechanizmu wyłudzeń VAT jest wprowadzanie przez przedsiębiorcówdo obrotu gospodarczego fikcyjnych faktur. Dokumenty te nie odzwierciedlają faktycznychoperacji gospodarczych i są wystawiane w sposób świadomy lub też nie, przez co uczestnicząw przestępczym procederze. Podjęte działania zapobiegające nieprawidłowościom w powyższymzakresie to między innymi zaostrzenie wysokości kar w Kodeksie karnym skarbowymoraz Kodeksie karnym. Narzędziem wspomagającym wykrywanie nieprawidłowości ma staćsię elektroniczny Centralny Rejestr Faktur. Jest to repozytorium danych, do którego będątrafiały wystawiane faktury. Pozwoli to organom kontrolnym przeciwdziałać i wykrywaćprzestępstwa karuzelowe oraz wspierać je w wychwytywaniu fałszywych i nieprawidłowychfaktur, a następnie skutecznie karać uczestników tego procederu}, title={Centralny rejestr faktur i zmiany w przepisach karnych i karnych skarbowych jako sposoby ograniczania zjawiska „pustych faktur”}, type={artykuł}, keywords={szara strefa, fikcyjne faktury, wyłudzenie VAT, Centralny Rejestr Faktur, Kodeks karny skarbowy, Kodeks karny, grey area, tax system, false invoices, VAT tax extortion, Central Invoice Register, Fiscal Penal Code, Penal Code}, }