@misc{Wiśniewska_Magdalena_Wartość_2018, author={Wiśniewska, Magdalena}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2018.517.11}, year={2018}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics, 2018, Nr 517, s. 110-120}, language={pol}, abstract={Wartość publiczna aglomeracyjnego transportu kolejowego na przykładzie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjne Celem artykułu jest wykazanie, iż kolejowy transport aglomeracyjny ma szansę generować wartość zarówno publiczną, jak i dla klienta. Artykuł przybliża pojęcie wartości publicznej w odniesieniu do transportu w ramach aglomeracji przez pryzmat teorii efektów zewnętrznych. Następnie wprowadza czytelnika w kontekst preferencji komunikacyjnych podróżnych, których uwzględnienie jest kluczowe, by można było uznać transport publiczny za publicznie wartościowy. Wartość publiczna jest pojęciem obecnym w dyskursie naukowym od lat dziewięćdziesiątych. Rozumiana przez analogię do wartości dla klienta, jest ona tworzona w drodze działania organizacji publicznych. Działania te uwidaczniają się przez efekty zewnętrzne. Kolej aglomeracyjna stanowi źródło efektów zewnętrznych i pod pewnymi warunkami może być źródłem wartości publicznej. Rozważania zobrazowano na przykładzie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej}, title={Wartość publiczna aglomeracyjnego transportu kolejowego na przykładzie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej}, type={artykuł}, keywords={wartość publiczna, efekty zewnętrzne, kolej aglomeracyjna, public value, externalities, agglomeration railway}, }