@misc{Kwiecień_Mirosława_Rachunkowość_2018, author={Kwiecień, Mirosława}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2018.503.26}, year={2018}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics, 2018, Nr 503, s. 293-316}, language={pol}, abstract={Dyskurs wokół tożsamości czy też różnorodności metodologicznej rachunkowościjest obecny w Polsce od lat 50. XX w. (Kongres Nauki, później I Zjazd PracownikówRachunkowości), z tym że „nasilił” się od czasu niewyodrębnienia jej jako dyscyplinyw dziedzinie nauk ekonomicznych w obszarze nauk społecznych (XXI w.). Obecnie jest onzwiązany głównie, choć nie wyłącznie, z pytaniem, czy i w jakim stopniu rachunkowość jestnauką czysto pozytywną, w jakim zaś stopniu są w niej stosowane sądy wartościujące, czylijest również nauką normatywną. Różnorodność metodologiczna (dualizm metodologiczny),czyli to, co stanowi o tożsamości rachunkowości, o jej fenomenie i jej ewolucyjnym rozwoju,nie tylko w polskiej rzeczywistości, stanowi jej ograniczenie – wykluczenie z dziedziny naukekonomicznych w obszarze nauk społecznych (wprawdzie tylko przy tzw. kwalifikacyjnympostępowaniu awansu zawodowego). Na tym tle powstaje pytanie, dlaczego nie uznano tożsamościnaukowej rachunkowości? Odpowiedź jest złożona. Przegląd literatury dotyczącyedukacji w obszarze rachunkowości oraz badanie (porównania) w zakresie programów nauczaniapozwoliły na zidentyfikowanie przyczyn zagrożeń dla rachunkowości jako nauki i jejedukacji. Niniejsza publikacja stanowi swoiste résumé poglądów i zainteresowań autorki zarównopewnymi aspektami kryzysu i przeobrażeń współczesnej gospodarki, które znajdująwyraz w idei finansyzacji gospodarki, jak i rozwoju rachunkowości jako nauki i praktyki(zwłaszcza polityki rachunkowości), a także jej nauczaniem na poziomie szkolnictwa wyższego.Celem artykułu jest wskazanie pożądanych – zdaniem autorki – kierunków zmian nietylko w teorii rachunkowości, ale przede wszystkim w jej nauczaniu}, title={Rachunkowość i edukacja w jej obszarze we współczesnej gospodarce}, type={artykuł}, keywords={teoria rachunkowości, polityka rachunkowości, finansyzacja gospodarki, intelektualizacja rachunkowości, innowacyjna edukacja, accounting theory, accounting policy, economy financialisation, accounting intellectualization, innovative education}, }