@misc{Samson_Maciej_Funkcjonowanie_2017, author={Samson, Maciej}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2017.500.13}, year={2017}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics, 2017, Nr 500, s. 149-161}, language={pol}, abstract={Publikacja odnosi się do niezbadanego dotąd postulatu wprowadzenia do polskiego systemu kompensacji szkód komunikacyjnych systemu no-fault. System ten opiera się wyłącznie na powstaniu szkody, odrzucając konieczność dokumentowania winy sprawcy i jego odpowiedzialności cywilnej. Do oceny tego systemu posłużono się ponad 30-letnim doświadczeniem Stanów Zjednoczonych w funkcjonowaniu systemów no-fault, obowiązujących obecnie oprócz systemów kompensacji opartych na systemie deliktowym. Artykuł definiuje systemy no-fault, przedstawia historię obowiązywania tych systemów w USA oraz przedstawia wnioski badania „The U.S. Experience with No-fault Automobile Insurance”. Badanie to porównuje empirycznie wybrane wartości makroekonomiczne związane z systemem kompensacji szkód w poszczególnych stanach, w których obowiązują różne systemy kompensacji szkód komunikacyjnych}, title={Funkcjonowanie systemów kompensacji szkód komunikacyjnych no-fault na podstawie doświadczeń Stanów Zjednoczonych}, type={artykuł}, keywords={no-fault, kompensacja szkód komunikacyjnych, ubezpieczenia komunikacyjne, system kompensacji, wypadki samochodowe, motor accident, compesation, motor claim, motor insurance}, }