@misc{Gońda_Ewa_Tak_2017, author={Gońda, Ewa}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2017.485.13}, year={2017}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics, 2017, Nr 485, s. 169-177}, language={pol}, abstract={Tak zwany budżet obywatelski, popularny w jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce w ostatnich latach, pełni głównie funkcję alokacyjną. Celem artykułu jest próba udzielenia odpowiedzi na pytania: jaki powinien być zakres alokacji środków finansowych w ramach budżetu obywatelskiego oraz jak rozpatrywać efektywność i skuteczność takiej alokacji. Z rozważań wynika, że w ramach budżetu obywatelskiego powinny być realizowane tylko zadania własne. Mogą one mieć charakter obowiązkowy lub fakultatywny. Wskazane jest, aby miały one charakter projektowy, gdyż sprzyja to efektywności i skuteczności gospodarowania środkami publicznymi. Ponadto z artykułu wynika, że efektywność alokacji można rozpatrywać w kontekście poziomu potencjalnego zaspokojenia potrzeb, mierzonego liczbą głosów oddanych przez mieszkańców w stosunku do wydatków poniesionych na zadania. Natomiast skuteczność alokacji środków w ramach budżetu obywatelskiego wiąże się ze stopniem realizacji wyłonionych zadań}, title={Tak zwany budżet obywatelski jako instrument alokacji środków publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego}, type={artykuł}, keywords={budżet obywatelski, budżet jednostki samorządu terytorialnego, finanse lokalne, alokacja środków publicznych, participatory budget, local government budget, local finance, public funds’ allocation}, }