@misc{Denek_Emilia_Aspekty_2017, author={Denek, Emilia}, identifier={DOI: 10.15611/pn.2017.485.07}, year={2017}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics, 2017, Nr 485, s. 79-89}, language={pol}, abstract={W artykule poszukuje się odpowiedzi na pytanie, jaki zakres samodzielności zapewniają przepisy prawne organom gminy odnośnie do szkół i jakie kompetencje mają dyrektorzy szkół. Celem poszukiwań jest wskazanie najważniejszych, aktualnych kierunków badań empirycznych z wymienionego zakresu. Kluczowym zagadnieniem jest wystarczalność części oświatowej subwencji ogólnej na zadania oświatowe. Z przeprowadzonej analizy przepisów prawnych wynika, że zbadania wymaga m.in., czy część oświatowa powoduje zmniejszenie różnic w zaspokojeniu potrzeb oświatowych w przekroju gmin. Odnośnie do dyrektorów szkół problemem są sposoby ograniczania ich samodzielności przez organy gminne. Występują bowiem wyraźne dysproporcje między stosunkowo szerokimi kompetencjami organizacyjnymi szkół i ich samodzielnością finansową. Niezbędne jest poszukiwanie systemu finansowania szkół skłaniającego dyrektorów do efektywnego wykorzystywania środków budżetowych i pozyskiwania środków pozabudżetowych w okresach wieloletnich}, title={Aspekty samodzielności samorządu terytorialnego i podległych szkół gminnych po 2009 roku w świetle przepisów prawnych}, type={artykuł}, keywords={samorząd gminny, szkoły, część oświatowa subwencji ogólnej, jednostka budżetowa, community, schools, educational part of general subsidy, budgetary unit}, }