@misc{Gala_Kamil_Zależność_2017, author={Gala, Kamil and Bijak, Wojciech}, identifier={DOI: 10.15611/sps.2017.15.03}, year={2017}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Śląski Przegląd Statystyczny = Silesian Statistical Review, 2017, Nr 15, s. 61-98}, language={pol}, abstract={System bonus-malus jest jedną z podstawowych metod taryfikacji a posteriori stosowanych w ubezpieczeniach komunikacyjnych. W tej metodzie klasa taryfowa ubezpieczonego zależy od jego klasy taryfowej w poprzednim roku oraz liczby szkód zgłoszonych w ciągu roku. Należy jednak zwrócić uwagę, że w praktyce ubezpieczeń komunikacyjnych proces powstania szkód jest w istocie wielowymiarowy. W niniejszej pracy został omówiony przypadek, w którym szkody powodujące odpowiedzialność ubezpieczyciela z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia OC p.p.m. zostały podzielone na szkody rzeczowe oraz szkody osobowe. Zbadano zależność stochastyczną między zmiennymi losowymi reprezentującymi szkody obu rodzajów, a następnie opisano system bonus- malus, w którym kara za spowodowane szkody zależy od jej rodzaju. Wyniki analizy wskazują, że w przypadku występowania korelacji między liczbą szkód rzeczowych oraz liczbą szkód osobowych zaproponowany system pozwala na lepszą ocenę ryzyka ubezpieczeniowego}, title={Zależność stochastyczna w aktuarialnych modelach taryfikacji a posteriori}, type={artykuł}, keywords={ubezpieczenia komunikacyjne, zależność stochastyczna, system bonus-malus, taryfikacja a posteriori, kopula, automobile insurance, stochastic dependence, Bonus-Malus System, a posteri-ori risk classification, copula}, }