@misc{Karpacz_Jarosław_Implikacje_2016, author={Karpacz, Jarosław}, identifier={DOI: 10.15611/mf.2016.4.02}, year={2016}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Management Forum, 2016, vol. 4, no. 4, s. 9-15}, language={pol}, abstract={Celem artykułu jest rozpoznanie modeli kierunku relacji między zmienną latentną orientacja przedsiębiorcza a jej wskaźnikami. Na podstawie studiów literatury ustalono, że sposób pomiaru orientacji przedsiębiorczej (entrepreneurial orientation, EO) wytyczony jest kierunkiem relacji między konstruktem EO i jego subwymiarami. Tym samym rozważania koncentrują się wokół następstw przyjętej konceptualizacji konstruktu orientacja przedsiębiorcza dla operacjonalizacji. Porównując opisane dwa modele pomiaru orientacji przedsiębiorczej (tj. reflektywny i formatywny), wyróżniono kilka znaczących różnic. Ustalono, że w podejściu reflektywnym zmiana poziomu orientacji przedsiębiorczej znajduje odzwierciedlenie we wszystkich jej wymiarach, a w podejściu formatywnym taka zmiana jest prawdopodobnie wzrostem jednego lub kilku wymiarów. Ponadto ustalono, że wybór dotyczący relacji między konstruktem latentnym i jego miarami ma istotne konsekwencje zarówno dla formułowania hipotez, jak i interpretacji uzyskanych wyników}, title={Implikacje konceptualizacji dla modelowania konstruktu i wskaźników orientacji przedsiębiorczej: ustalenia literaturowe}, type={artykuł}, keywords={orientacja przedsiębiorcza, modelowanie konstruktu, konstrukt reflektywny, konstrukt formatywny, entrepreneurial orientation, modelling of construct, reflective construct, formative construct}, }