@misc{Chomiak-Orsa_Iwona_Wspieranie_2016, author={Chomiak-Orsa, Iwona and Flieger, Michał}, identifier={DOI: 10.15611/ie.2016.1.05}, year={2016}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Informatyka Ekonomiczna = Business Informatics, 2016, Nr 1 (39), s. 56-64}, language={pol}, abstract={Kluczowym problemem rozwoju lokalnego jest stymulowanie przedsiębiorczości przez stosowanie właściwej polityki. Urzędy gmin mają do wyboru wiele narzędzi, które umożliwiają stymulowanie rozwoju lokalnego. Oczywiste jest, że pozyskanie znaczącego inwestora, takiego jak: Toyota, Raben czy inny koncern międzynarodowy, stanowić może główny bodziec dla spektakularnego rozwoju małych i średnich przedsiębiorców. Najczęściej przytaczanymi i omawianymi instrumentami stymulowania rozwoju lokalnego są instrumenty finansowe. Natomiast w ostatnich latach, aby budować przewagę w poszukiwaniu inwestorów, coraz częściej gminy muszą sięgać po instrumenty niefinansowe, różnicujące ich ofertę od oferty konkurencji i zachęcające przedsiębiorców do lokalizowania działalności na ich terenie. Celem niniejszego artykułu jest wskazanie na znaczenie instrumentów pozafinansowych o charakterze społeczno-informacyjnym, które przyczyniają się do pozyskiwania inwestorów nazywanych potocznie lokomotywami rozwoju. W tym celu autorzy przeprowadzili badania ankietowe w dwóch gminach województwa dolnośląskiego, poznając opinie respondentów dotyczące skuteczności zastosowanych narzędzi w procesie pozyskiwania znaczących inwestorów}, title={Wspieranie przedsiębiorczości lokalnej przez pozyskiwanie tzw. lokomotyw rozwoju}, type={artykuł}, keywords={przedsiębiorczość, lokomotywy rozwoju, entrepreneurship, development locomotives}, }