@misc{Hajduk_Anna_Tendencje_2014, author={Hajduk, Anna}, identifier={DOI: 10.15611/sie.2014.2.02}, year={2014}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Społeczeństwo i Ekonomia = Society and Economics, 2014, Nr 2 (2), s. 23-33}, language={pol}, abstract={Celem artykułu jest przegląd zmian, jakie zachodzą w postrzeganiu instytucji szkolnictwa wyższego na świecie i w ich funkcjonowaniu w związku z procesami globalizacji. Opierając się na publikacjach naukowych oraz informacjach udostępnianych przez organizacje czy inicjatywy wspierające rozwój umiędzynaradawiania edukacji, omówiono wpływ komercjalizacji, postępu technologicznego oraz rozwoju gospodarczego na kształt rynku usług edukacyjnych. Konkurujące USA, Wielka Brytania i Australia tworzą czołówkę najczęściej wybieranych krajów studiowania, wyznaczając jednocześnie trendy branży, której wartość szacuje się na 43 mld dolarów. Przedstawiono instrumenty ich sukcesu oraz działania innych państw, aspirujących do udziału w globalnym wyścigu o studenta. Nowe technologie, stając się przekaźnikami wiedzy, pozwoliły zerwać z dotychczasowym stacjonarnym wyobrażeniem uczelni wyższej. Natomiast dostęp środków z funduszy europejskich umożliwił rozwój mobilności akademickiej na niespotykaną dotychczas skalę, przyczyniając się do pogłębiania współpracy międzyinstytucjonalnej.}, title={Tendencje zmian szkolnictwa wyższego na świecie w warunkach globalizacji}, type={artykuł}, keywords={szkolnictwo wyższe, globalizacja, internacjonalizacja, student globalny, mobilność akademicka, higher education, globalization, internationalization, global student, academic mobility}, }