@misc{Król_Anna_Mincer_2014, author={Król, Anna}, identifier={DOI: 10.15611/ekt.2014.1.05}, year={2014}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Ekonometria = Econometrcis, 2014, Nr 1 (43), s. 60-73}, language={eng}, abstract={Niniejszy artykuł koncentruje się na badaniu dynamiki wpływu wyższego wykształcenia na poziom wynagrodzeń za pomocą modelu Mincera. Przeprowadzona analiza pozwoliła na wyznaczenie tendencji zmian w czasie tzw. pseudostopy zwrotu z inwestycji w edukację wyższą w Polsce i w Niemczech w ostatnim dziesięcioleciu (na podstawie danych pochodzących z polskiej Diagnozy Społecznej oraz niemieckiego badania panelowego SOEP). Ponadto uzyskane wyniki dostarczają wiedzy o dynamice wpływu różnorodnych czynników (takich jak: płeć, lokalizacja, rodzaj wykonywanej pracy) na wynagrodzenia. Rozwój i modernizacja edukacji na poziomie wyższym jest jednym z priorytetów polityki Unii Europejskiej od czasu podpisania Deklaracji Sorbońskiej w roku 1998. Znacząca część postulowanych reform wymaga wprowadzenia zmian w obszarze finansowania uczelni wyższych, a w szczególności odejścia od scentralizowanego finansowania zorientowanego na zasoby w kierunku zdecentralizowanego finansowania zorientowanego na wyniki. W tym kontekście kluczowym zagadnieniem staje się mierzenie efektywności i skuteczności szkolnictwa wyższego w różnych jego aspektach, w tym również w obszarze edukacji}, title={Mincer model, pseudo rate of return to tertiary education, dynamic analysis}, type={artykuł}, keywords={Mincer model, pseudo rate of return to tertiary education, dynamic analysis, model Mincera, prywatna stopa zwrotu z inwestycji w edukację, ujęcie dynamiczne}, }