@misc{Targaszewska_Marta_An_2014, author={Targaszewska, Marta}, identifier={DOI: 10.15611/ekt.2014.1.04}, year={2014}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Ekonometria = Econometrcis, 2014, Nr 1 (43), s. 50-59}, language={eng}, abstract={Modernizacja szkolnictwa wyższego jako czynnika rozwoju gospodarczego jest obecnie jednym z ważniejszym priorytetów Unii Europejskiej. W 2007 r. Komisja Europejska przedstawiła Agendę modernizacyjną szkół wyższych, w której zapowiedziała reformę trzech kluczowych dla rozwoju gospodarki obszarów: programów nauczania, zarządzania i finansowania. Zgodnie z agendą finansowanie szkolnictwa ma się opierać na efektach. Co więcej, inwestycje w szkolnictwo wyższe powinny przynosić korzyści wszystkim zainteresowanym stronom. Najczęściej stosowanym narzędziem pomiaru korzyści indywidualnych, a więc efektywności kształcenia, jest model Mincera. W pracy zaprezentowano wyniki badań nad prywatną stopą zwrotu w edukację, oszacowaną za pomocą klasycznej (wyrażonej za pomocą liczby lat nauki i stażu pracy) funkcji zarobków Mincera. Do analizy wykorzystano dane indywidualne Diagnozy Społecznej – badania mierzącego warunki i jakość życia Polaków. Badania przeprowadzono dwuetapowo. W pierwszym kroku zbudowano model dla wszystkich respondentów ujętych w Diagnozie Społecznej w 2011 r. Następnie zbudowano osobne modele dla respondentów, którzy w badaniu przeprowadzonym w 2011 r. zadeklarowali wykształcenie wyższe oraz brali udział w diagnozie w poprzednich latach (od roku 2003) i deklarowali wtedy niższy (inny niż wykształcenie wyższe) poziom wykształcenia. Aby stwierdzić istotność różnic w dochodach przed osiągnięciem i po osiągnięciu wykształcenia wyższego przeprowadzono uprzednio test Wilcoxona dla par obserwacji}, title={An attempt at measuring the effectiveness of higher education in Poland}, type={artykuł}, keywords={private rate of return to education, Mincerian earnings function, effectiveness, Wilcoxon Matched-Pairs Signed-Rank Test, modernization of higher education}, }