@misc{Pancer-Cybulska_Ewa_Bezpośredni_2014, author={Pancer-Cybulska, Ewa and Cybulski, Leszek and Olipra, Łukasz}, identifier={DOI: 10.15611/e21.2014.1.05}, year={2014}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Ekonomia XXI Wieku = Economics of the 21st Century, 2014, Nr 1 (1), s. 74-94}, language={pol}, abstract={Artykuł poświęcony jest analizie wpływu bezpośredniego wybranych portów lotniczych na regionalne rynki pracy w Polsce. Autorzy starają się odpowiedzieć na następujące pytania badawcze: Jak rozwój transportu lotniczego w Polsce wpłynął na rynek pracy w regionach? Czy dynamiczny wzrost liczby przewozów lotniczych w polskich portach, szczególnie regionalnych, pociąga za sobą wzrost zatrudnienia w portach lotniczych i przedsiębiorstwach świadczących usługi na rzecz transportu lotniczego? Czy wzrost zatrudnienia jest proporcjonalny do wzrostu liczby pasażerów i ładunków w transporcie lotniczym? We wstępie artykułu omówiono kategorie wpływu portu lotniczego na gospodarkę regionu, następnie przedstawiono rozwój transportu lotniczego w Polsce po akcesji do UE oraz bezpośredni wpływ wybranych portów lotniczych na rynek pracy – zatrudnienie generowane przez 5 regionalnych portów lotniczych, dla których udało się pozyskać dane pierwotne. Są to: Port Lotniczy Kraków – Balice, Port Lotniczy Katowice – Pyrzowice, Port Lotniczy Wrocław – Strachowice, Port Lotniczy Bydgoszcz oraz Port Lotniczy Szczecin – Goleniów. Analiza zmian wielkości zatrudnienia powiązana została z analizą zmian wielkości ruchu lotniczego w badanych portach. W ostatniej części artykułu przedstawiono omawiane porty lotnicze na tle największych pracodawców z sektora przemysłu, handlu i usług w regionach}, title={Bezpośredni wpływ portów lotniczych na regionalne rynki pracy w Polsce}, type={artykuł}, keywords={port lotniczy, wpływ portu lotniczego na gospodarkę regionu, przewozyw polskich portach lotniczych, regionalny rynek pracy, airport, impact of airport on the regional economy, air traffic at Polish airports, regional labor market}, }