@misc{Jáčová_Helena_Enterprise_2013, author={Jáčová, Helena}, year={2013}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Nauki o Finansach = Financial Sciences, 2013, Nr 2 (15), s. 117-133}, language={eng}, abstract={Na przestrzeni ostatnich lat coraz więcej uwagi poświęca się kwestii oceny efektywności finansowej przedsiębiorstwa. Cechą charakterystyczną współczesnego środowiska ekonomicznego są nieustanne zmiany. Rozwój środowiska biznesowego umożliwia nowe spojrzenie na ocenę efektywności finansowej przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwa w gospodarce zorientowanej rynkowo dążą przede wszystkim do wzrostu wartości firmy, co wynika ze strategii przedsiębiorstwa. Prosta i szybka ocena efektywności przedsiębiorstwa jest jednym z najważniejszych wymagań stawianych przez właścicieli i inwestorów. Wiedza z zakresu zarządzania wskazuje na to, że jeżeli przedsiębiorstwo chce odnosić sukcesy w perspektywie długoterminowej, sama ocena minionego rozwoju przy wykorzystaniu wskaźników finansowych jest niewystarczająca. Przedsiębiorstwo należy monitorować i oceniać systemowo, a zadaniem zarządzających jest wykorzystywanie nowych metod i narzędzi zarządzania. Jednym z modeli stosowanych w zarządzaniu efektywnością przedsiębiorstwa jest model Balanced Scorecard (Zrównoważona Karta Wyników). Model ten obejmuje, oprócz kryteriów finansowych, także kryteria niefinansowe}, title={Enterprise performance measurement and management}, type={artykuł}, keywords={Balanced Scorecard, goals, financial indicators, non-financial indicators, strategy, value management, owner, company performance, cele, finansowe kryteria pomiaru, niefinansowe kryteria pomiaru, strategia, zarządzanie wartością, właściciel, efektywność przedsiębiorstwa}, }