@misc{Dittmann_Paweł_Demand_2013, author={Dittmann, Paweł and Sobolewski, Adam Michał}, year={2013}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Ekonometria = Econometrics, 2013, Nr 1 (39), s. 61-70}, language={eng}, abstract={Efektywność procesu prognozowania zależy w dużej mierze od poprawnego określenia zmiennej prognozowanej. Dlatego do prognozowania popytu przedsiębiorstwa powinny stosować zmienne, które odzwierciedlają rzeczywisty popyt konsumencki. Jednak popyt zazwyczaj nie jest bezpośrednio obserwowalny, więc w praktyce używane są różne zmienne prognozowane odpowiadające różnym operacyjnym miarom popytu. W przedsiębiorstwach produkcyjnych i handlowych są to najczęściej wielkość zamówień, wielkość wysłanych towarów lub wielkość zaksięgowanej sprzedaży. Celem artykułu jest scharakteryzowanie skutków stosowania jako zmiennych prognozowanych różnych operacyjnych miar popytu. Ilustrację rozważań teoretycznych stanowi próba oszacowania błędów prognozy popytu na jeden z produktów przedsiębiorstwa Avon Cosmetics Polska związanych z różnymi zmiennymi prognozowanymi}, title={Demand forecasting in an enterprise - the forecasted variable selection problem}, type={artykuł}, keywords={demand, demand forecasting, operational measures of demand, popyt, operacyjne miary popytu, prognozowanie popytu}, }