@misc{Mączyńska_Bogumiła_Problemy_2012, author={Mączyńska, Bogumiła}, year={2012}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Nauki Społeczne = Social Sciences, 2012, Nr 2 (6), s. 43-64}, language={pol}, abstract={Współczesne warunki funkcjonowania szkół dają gminom okazję prowadzenia własnej polityki edukacyjnej, umożliwiają kreowanie warunków sprzyjających osiąganiu sukcesów. Artykuł koncentruje się na analizie aktualnego stanu. Tam jednak, gdzie należało stwierdzić, jakie tendencje doprowadziły do bieżącej sytuacji, badaniem objęto dłuższy okres, najczęściej ostatnie 10 lat. Artykuł ujmuje istotne zagadnienia związane z funkcjonowaniem gminnej oświaty. Dokonano analizy i oceny stanu edukacji w gminie oraz przyjętych w tym zakresie rozwiązań instytucjonalnych. Przedstawiono organizację oświaty w kontekście zmian demograficznych, sieć szkół, zasoby kadrowe, poziom finansowania, bazę materialną szkół. Scharakteryzowano istotne zagadnienie związane z wyrównywaniem szans edukacyjnych i pomocą socjalną skierowaną do uczniów i ich rodzin.}, title={Problemy gminnej oświaty na przykładzie gminy Ruja}, type={artykuł}, keywords={samorząd terytorialny, oświata, szkoła, finansowanie zadań oświatowych, wyrównywanie szans edukacyjnych, local government, education, schools, students, teachers, funding of educational tasks, equal educational opportunities}, }