@misc{Grabowski_Artur_Rodzaje_2012, author={Grabowski, Artur}, year={2012}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Ekonomia = Economics, 2012, Nr 4 (21), s. 108-125}, language={pol}, abstract={Artykuł przedstawia funkcjonowanie współczesnych przedsiębiorstw piłkarskich (FC Bayern, Juventus Turyn, Manchester United, Olympique Lyon, Real Madryt), które mają swoje siedziby w pięciu różnych europejskich państwach i są uczestnikami rywalizacji sportowo- ekonomicznej na różnorodnych rynkach. Każdy z tych podmiotów ma obroty roczne wynoszące ponad 100 mln EUR. Działalność tych przedsiębiorstw odbywa się w warunkach ryzyka i niepewności. Jest ono potęgowane dodatkowym czynnikiem charakterystycznym tylko dla tego typu działalności, czyli nieprzewidywalnością efektów sportowej konkurencji. Podjęcie aktywności w obszarze sportu profesjonalnego oznacza automatyczną ekspozycję na to ryzyko, lecz nie jest ono jedynym typem ryzyka, z jakim zmierzyć się muszą te przedsiębiorstwa. Z tego też powodu podjęto szczegółową identyfikację ryzyka, na które narażone są europejskie firmy sportowe. Na jej podstawie dokonano klasyfikacji, jak również wskazano przyczyny oraz obszary oddziaływania ryzyka na przedsiębiorstwa sportowe. Wyszczególniono trzy kluczowe kategorie ryzyka: branżowe (sektorowe), ekonomiczne i prawne, do których następnie przyporządkowano różnorodne typy ryzyka, jakie zostały wskazane przez pięć analizowanych podmiotów. Współczesny model profesjonalnego sportu (w szczególności piłki nożnej) można zawrzeć w formule MCMMG (Media - Corporations - Merchandising - Markets - Global). Procesy globalizacji nie tylko stwarzają szansę, ale także związane są z rozprzestrzenianiem się ryzyka i niepewności. Dla przedsiębiorstw sportowych w ich działalności kluczowe jest zmierzenie się z czynnikami ryzyka pochodzącymi z otoczenia bliższego (np. pozyskiwanie nowych pracowników - zawodników, trenerów) i dalszego (np. dostęp do finansowania zewnętrznego). Spowolnienie gospodarcze i kryzys w strefie euro oraz wejście w życie nowych przepisów UEFA stanowią dodatkowe wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się przedsiębiorstwa sportowe. Dlatego też niezbędne, również dla firm sportowych, stało się stosowanie podstawowych instrumentów biznesowych, czyli controllingu i dywersyfikacji.}, title={Rodzaje ryzyka w działalności wiodących przedsiębiorstw piłkarskich w Europie}, type={artykuł}, keywords={konkurencja, niepewność, przedsiębiorstwo, piłka nożna, ryzyko, competition, uncertainty, risk, soccer, company}, }