@misc{Grześkowiak_Alicja_Uwarunkowania_2012, author={Grześkowiak, Alicja and Błaczkowska, Anna}, year={2012}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Ekonometria = Econometrics, 2012, Nr 3 (37), s. 40-55}, language={pol}, abstract={Celem pracy jest próba zastosowania wybranych metod statystycznej analizy wielowymiarowej do oceny zróżnicowania wiedzy i umiejętności uczniów gimnazjów na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie w odniesieniu do sytuacji społeczno-gospodarczej w tych regionach. Trzy lata po powołaniu do życia gimnazjów (w 1999 r.) wprowadzono porównywalne testy sprawdzające oraz oceniające wiedzę i umiejętności uczniów. Testy te mające charakter egzaminu zewnętrznego, oceniane przez zewnętrznych egzaminatorów, dały podstawę do podjęcia szczegółowych badań porównawczych na temat wiedzy i umiejętności uczniów według różnych kryteriów. Zastosowanie metod porządkowania liniowego oraz analizy dyskryminacyjnej pozwoliło na ewaluację relacji pomiędzy rezultatami osiąganymi przez uczniów a różnymi czynnikami społeczno-gospodarczymi}, title={Uwarunkowania społeczno-gospodarcze procesu kształcenia gimnazjalnego na Dolnym Śląsku i Opolszczyźnie}, type={artykuł}, keywords={umiejętności, gimnazjum, porządkowanie liniowe, analiza dyskryminacyjna, competences, junior high school, linear ordering, discriminant analysis}, }