@misc{Schaefer_Paulina_Oportunizm_2023, author={Schaefer, Paulina}, contributor={Borkowska, Bożena. Redaktor}, identifier={DOI: 10.15611/2023.05.5.02}, year={2023}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Schaefer, P. (2023). Oportunizm w działaniach przedsiębiorstw z branży spożywczej. W B. Borkowska (red.), Ekonomia (s. 21–33). https://doi.org/10.15611/2023.05.5.02}, language={pol}, abstract={W ostatnich latach w mediach, jak i w debacie publicznej podnoszony jest temat właściwego odżywiania jako jednego z kluczowych czynników wpływających na zdrowie człowieka. Coraz większą popularnością cieszą się produkty tradycyjne oraz organiczne, które są postrzegane jako zdrowsze, niezawierające potencjalnie szkodliwych dodatków. Dbający o jakość diety konsumenci, w swoich wyborach sugerują się informacją podaną przez producenta na opakowaniu, poszukując produktów o możliwie „czystym składzie”. Wysiłki te mogą jednak nie przynieść pożądanych rezultatów, jeżeli na którymkolwiek z etapów produkcji lub dystrybucji doszło do nieprawidłowości. Celem niniejszego artykułu jest egzemplifikacja oportunistycznych działań różnych uczestników łańcucha dostaw żywności za pomocą przypadków dotyczących fałszowania produktów i certyfikatów. Autorka wskazuje na występowanie pomiędzy uczestnikami rynku asymetrii informacyjnej, która umożliwia realizację skłonności oportunistycznych lepiej poinformowanych uczestników ze strony podażowej. Dodatkowo zasygnalizowana została problematyka ochrony konsumenta, będąca instytucjonalnym środkiem zaradczym w przypadku zawodności rynku.}, title={Oportunizm w działaniach przedsiębiorstw z branży spożywczej}, type={rozdział}, keywords={information asymmetry, oportunizm, ograniczona racjonalność, asymetria informacji, branża spożywcza, ochrona konsumentów, opportunism, bounded rationality, food industry, consumer protection}, }