@misc{Rutkowski_Ireneusz_P._Od_2023, author={Rutkowski, Ireneusz P.}, contributor={Sobocińska, Magdalena. Redakcja}, identifier={DOI: 10.15611/2023.65.7.16}, year={2023}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Rutkowski, I.P. (2023). Od analizy rynku do badań marketingowych i automatyzacji marketingu – perspektywa stu lat. W: M. Sobocińska (red.), Konsument i rynek – Badania marketingowe – Strategie i działania marketingowe. Księga jubileuszowa z okazji 50-lecia pracy twórczej prof. zw. dr hab. Krystyny Mazurek-Łopacińskiej (s. 269–281). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.}, language={pol}, abstract={Publikacje naukowe dotyczące analizy rynku i badań marketingowych ukazywały się już na początku XX w. Wartościowym przykładem do omówienia jest publikacja Percivala White’a Market Analysis, Its Principles and Methods z 1921 r. Dystans czasowy 100 lat ukazuje skalę osiągnięć naukowych i rozwoju wiedzy o badaniach rynkowych i marketingowych, a osiągnięcia naukowe sprzed wieku stanowią solidne fundamenty dla współczesnej wiedzy w tym obszarze. W dalszej części rozdziału przedstawiono ewolucję osiągnięć naukowych w latach 1920–2020 w obszarze analizy rynku, badań rynkowych i marketingowych, wraz z istotnymi tytułami publikacji naukowych. Współcześnie tematykę publikacji monograficznych dotyczących badań marketingowych i analizy rynku można podzielić na trzy sekcje: podstawowe pojęcia i projektowanie; definiowanie pomiarów; analiza statystyczna i oprogramowanie. Zrozumienie kontekstu współczesnych badań jest zatem złożone. Obecnie, mając do dyspozycji aplikacje statystyczne, marketing automation, dziesiątki narzędzi i metodologii, instytucje naukowe i agencje badania rynku czerpią z tego dużego ekosystemu metodologii i narzędzi, aby zapewnić o wiele bardziej wszechstronny obraz rynku, konkurencji i konsumenta.}, title={Od analizy rynku do badań marketingowych i automatyzacji marketingu – perspektywa stu lat}, type={rozdział}, keywords={analiza rynku, badania marketingowe, automatyzacja marketingu}, }