@misc{Sojak_Sławomir_Zarządzanie_2009, author={Sojak, Sławomir}, year={2009}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2009; Nr 58, s. 432-444}, language={pol}, abstract={Yield Management (zarządzanie zyskiem) to stosunkowo nowa metoda ustalania cen pokoi hotelowych. Jej podstawowa idea polega na tym, że cena pokoi jest ściśle uzależniona od istniejącego popytu na nie, a nie od poniesionych kosztów. Takie podejście jest również wykorzystywane w innych sektorach gospodarki, które charakteryzują się następującymi cechami: mają stosunkowo stały poziom zdolności wytwórczych, odpowiednie struktury kosztów (koszty stałe przewyższają koszty zmienne), łatwo psujące się towary, przewidywane zapotrzebowanie na produkty lub usługi, przy czym popyt ten jest zmienny w czasie. W pracy przedstawiono praktyczny sposób wykorzystania tej metody, na przykładzie hotelu czterogwiazdkowego w ciągu tygodnia. Następnie skoncentrowano się na szczegółowej analizie podstawowych wskaźników stosowanych w Yield Management (stopień wykorzystania pokoi, średnia cena pokoju, przychód na jeden dostępny pokój) na przykładzie Grupy Kapitałowej Orbis w okresie 2003-2007.}, title={Zarządzanie zyskiem (Yield Management) jako sposób na zwiększenie efektywności działania w hotelarstwie}, type={artykuł}, }