@misc{Klimas_Patrycja_Relacje_2010, author={Klimas, Patrycja and Czakon, Wojciech}, year={2010}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2010; Nr 116, s. 160-168}, language={pol}, abstract={W literaturze obecne są dwie grupy podejść do źródeł przewagi konkurencyjnej - podejścia endogeniczne (np. kluczowe kompetencje, strategiczne zasoby) oraz egzogeniczne (np. koncepcja sektorowa Portera). Prezentowane podejście jest próbą wskazania, iż podmioty dążące do generowania trwałej przewagi konkurencyjnej mogą wykorzystać dialog z interesariuszami do osiągania przewagi konkurencyjnej. Odpowiednio ukształtowane relacje mogą bowiem być rozpatrywane jako strategiczny zasób (zgodny z kryteriami VRIO - generowana renta ekonomiczna jest tym większa, im dany zasób jest bardziej wartościowy (valuable), rzadki (rare), trudny do imitacji (inimitable) oraz lepiej osadzony w organizacji (organizational)), ale również mogą stanowić "narzędzie" służące dopasowaniu się do wymogów otoczenia - bez względu na podejście mogą zatem być źródłem przewagi konkurencyjnej.}, title={Relacje z interesariuszami źródłem przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw}, type={artykuł}, keywords={relacyjny, interesariusze, przewaga konkurencyjna, strategia}, }