@misc{Bąk_Melania_Narracje_2022, author={Bąk, Melania and Strojek-Filus, Katarzyna and Kobiela-Pionnier, Katarzyna and Masztalerz, Marek}, identifier={DOI: 10.15611/2022.36.7}, year={2022}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={s. 171}, language={pol}, abstract={Celem monografii jest prezentacja problematyki narracji w rachunkowości w szerokim kontekście teoretycznym i praktycznym. Rozdział pierwszy publikacji poświęcono istocie i znaczeniu narracji w rachunkowości. Przedstawiono w nim związki rachunkowości (jako systemu informacyjnego) z ję­zykiem (jako systemem znaków i narzędziem komunikacji) oraz omówiono pojęcie i znaczenie narracji w rachunkowości. Przeanalizowano również genezę i czynniki rozwoju narracji, a także ich znaczenie w procesie komunikacji w rachunkowości. Dokonano również syntetycznego przeglądu metod badania narracji w rachunko­wości. W rozdziale drugim omówiono wybrane zagadnienia narracji w sprawozdaw­czości finansowej. Opisano w nim ewolucję raportowania korporacyjnego – od sprawozdania finansowego do zintegrowanego raportu rocznego, oraz omówiono zawartość raportu rocznego i sprawozdania z działalności w świetle uregulowań prawnych, teorii agencji i teorii relacji inwestorskich. Naświetlono również inicjaty­wy różnych instytucji międzynarodowych zorientowane na poprawę efektywności komunikacji (zwłaszcza narracji) w rachunkowości. W części empirycznej zaprezen­towano wyniki badań własnych dotyczących ujawnień zmian w prezentacji spra­wozdań finansowych wybranych spółek giełdowych w związku z wprowadzeniem formatu raportowania ESEF, a także omówiono studium przypadku ewolucji (przez ponad dwie dekady) narracji w sprawozdaniach finansowych spółki LPP. Rozdział trzeci poświęcony jest narracjom w sprawozdawczości niefinansowej. Przedstawiono w nim zakres tematyczny tych narracji na przykładzie wybranych podmiotów z branż energetycznej, paliwowej, surowcowej, modowej i motoryza­cyjnej. Opisano uwarunkowania narracji w raportowaniu niefinansowym, a także omówiono kwestię wykorzystania narracji do zarządzania wrażeniem. Strategie za­rządzania wrażeniem zilustrowano przykładami z branż modowej i motoryzacyjnej. Badaniu poddano także czytelność i zrozumiałość tekstu w raportach niefinanso­wych.}, title={Narracje w sprawozdawczości finansowej i niefinansowej}, type={książka}, keywords={narracje w rachunkowości, raporty niefinansowe/narracyjne, sprawozdania finansowe, regulacje prawne w zakresie sprawozdawczości, standardy raportowania, zarządzanie wrażeniem}, }