@misc{Ziomek_Agnieszka_Kompetencje_2022, author={Ziomek, Agnieszka}, contributor={Pancer-Cybulska, Ewa. Redakcja and Baran, Bernardeta. Redakcja and Szostak, Ewa. Redakcja}, identifier={DOI: 10.15611/2022.15.2.08}, year={2022}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, description={Ziomek, A. (2022). Kompetencje cyfrowe i polityka państwa na przykładzie Polski, Węgier, Niemiec i Hiszpanii. W: E. Pancer-Cybulska, B. Baran i E. Szostak (red.), Procesy konwergencji i dywergencji w Europie. Monografia jubileuszowa dedykowana Profesorowi Janowi Borowcowi (s. 145–162). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={Podmioty gospodarcze w procesie cyfryzacji dążą do wzrostu produktywności. W tym celu szkolą pracowników do obsługi maszyn i urządzeń lub optymalizują model współpracy maszyn i ludzi. Celem niniejszych rozważań jest badanie i ocena kompetencji pracowników, a także działań, jakie podejmują podmioty, by uzyskać konkurencyjny poziom produktywności. W opracowaniu przedstawiono wyniki badania ankietowego i wywiadów z pracownikami, menedżerami i związkami zawodowymi w wybranych krajach UE. Pracownicy pozytywnie odnoszą się do szkoleń. Oceniają swoje kompetencje jako niewystarczające oraz wskazują, że coraz ważniejsze będą stawały się dla pracowników umiejętności interpersonalne, w tym komunikacji i pracy zespołowej. Pracodawcy organizują szkolenia specjalistyczne, licząc na wzrost produktywności. Państwo powinno wspierać proces doskonalenia kompetencji pracowników, chociaż uważa się, że odpowiedzialność za szkolenia należy do przedsiębiorców.}, title={Kompetencje cyfrowe i polityka państwa na przykładzie Polski, Węgier, Niemiec i Hiszpanii}, type={rozdział}, keywords={kompetencje, pracownik, cyfryzacja, polityka państwa, związki zawodowe, skills, employee, digitalisation, state policy, trade unions}, }