@misc{Almigheerbi_Tareq_Salahi_The_2021, author={Almigheerbi, Tareq Salahi}, contributor={Ramsey, David. Promotor and Lamek, Anna. Promotor}, year={2021}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Politechnika Wrocławska}, language={eng}, abstract={Libia jako kraj rozwijający się zmaga się z większymi inwestycjami w technologie informacyjne (IT) w sektorze szkolnictwa wyższego. Zagadnienie rozwoju systemu informatycznego jest istotną częścią tego procesu. Podobnie jak inne podmioty szkolnictwa wyższego na całym świecie, libijskie uniwersytety nieprzerwanie pracują nad rozwojem własnych systemów informatycznych lub wdrażaniem rozwiązań komercyjnych. Oba modele wykazały w pewnym stopniu negatywne wyniki. Badanie to miało zatem na celu zbadanie możliwości zastosowania podejścia opartego na współpracy z(„community source paradigm") w libijskim szkolnictwie wyższym. Takie podejście jest alternatywą i pośrednim modelem pomiędzy dwoma dobrze znanymi modelami (systemy zamknięte i otwarte). Na całym świecie podobne projekty można znaleźć w wielu krajach, w tym w projekcie USOS i konsorcjum MUCI w Polsce. Oprócz innych czynników, w badaniu uwzględniono wykorzystanie informatycznych zasobów podmiotów, aby uniknąć bariery polegającej na przebudowie systemów od podstaw. Aby zbadać to podejście, zastosowano trzy główne metody. Po pierwsze zastosowano metodę dedukcyjną, w której wykorzystano przegląd literatury narracyjnej do wyciągnięcia wniosków na temat kluczowych elementów. Po drugie, uwzględniono wnioski wyciągnięte z międzynarodowych przypadków podobnych projektów. W tym układzie odniesienia zdefiniowano zmienne badania i sformułowano szereg hipotez. Po trzecie, w badaniu kontekstu libijskiego zastosowano metodę indukcyjną w celu sprawdzenia hipotez. Przebadano trzy uniwersytety publiczne, aby ocenić wdrożone tam systemy informatyczne. Dane jakościowe zostały zebrane na podstawie ankiet w Libii. Następnie przeprowadzono ocenę na podstawie wybranych technik i modeli, a w szczególności: profilowania systemu i procesu: mapowania systemu informatycznego, modelu Nolana, modelu Zuboffa oraz modelu CPIT. Analiza wykazała niski poziom implementacji systemów informatycznych w libijskim szkolnictwie wyższym oraz brak możliwości rozwoju systemu w ramach tych uczelni. W tym kontekście zaproponowano model CD-ERP, który zapewnia obiecujące rozwiązanie, w tym proponowaną strukturę konsorcjum, strukturę rozwoju i architekturę chmury wraz z kilkoma zaleceniami dotyczącymi udanej i wydajnej transformacji z ich obecnych systemów do podejścia opartego na współpracy. Ponadto omówiono strategiczne spojrzenie na model CD-ERP na podstawie analizy SWOT. Zaprezentowano także hybrydowe podejście do rozwoju modelu CD-ERP z wykorzystaniem zwinnej praktyki.}, title={The Applicability of a Collaboratively-Developed Enterprise Resource Planning (CD-ERP) Approach in Libyan Higher Education: Libyan Universities as a Model}, type={rozprawa doktorska}, keywords={libijskie szkolnictwo wyższe, tworzenie oprogramowania, ocena systemu informacyjnego, community source, ERP, Libyan Higher Education, Information System Assessment, software development}, }