@misc{Zimny_Weronika_Alternatywne_2025, author={Zimny, Weronika and Liashuk, Vladyslav}, contributor={Detyna, Beata. Redakcja}, identifier={DOI: 10.71433/2025.96.3.06}, year={2025}, rights={Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Autorów i Wydawcy}, description={Młodzi logistycy w nauce. Studenckie Zeszyty Naukowe Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa nr 7/2025, s. 71-80}, publisher={Wydawnictwo Naukowe Akademii Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa}, language={pol}, abstract={Przedmiot i cel pracy stanowiła ocena wpływu zastosowania paliwa alternatywnego RMD 80 na wielkość śladu węglowego w porównaniu z konwencjonalnym paliwem MGO w logistyce morskiej, ze szczególnym uwzględnieniem trasy Świnoujście-Ystad. W artykule wykorzystano takie metody, jak analiza porównawcza danych dotyczących zużycia paliwa i emisji CO2 w okresie od 1 do 14 sierpnia, z wykorzystaniem pomiarów wielkości śladu węglowego dla paliw MGO i RMD 80, studium przypadku na trasie Polska-Szwecja. W rezultacie badań ustalono, że przy identycznym zużyciu paliwa wykazano istotną różnicę w emisji CO2. Dla paliwa MGO całkowita emisja wyniosła 781,29 kg CO2, natomiast dla RMD 80-704,81 kg CO2, co oznacza redukcję o 76,48 kg CO2 (9,79%). Oba paliwa charakteryzują się odmiennymi właściwościami − MGO ma gęstość 0,833 g/cm³ i współczynnik emisji 3,847 kg CO2/kg paliwa, podczas gdy RMD 80 cechuje się gęstością 0,874 g/cm³ i współczynnikiem emisji 3,116 kg CO2/kg paliwa. Zastosowanie paliwa RMD 80 jako alternatywy dla MGO prowadzi do znaczącej redukcji śladu węglowego w żegludze morskiej. W perspektywie długoterminowej może to się przyczynić do istotnej poprawy wskaźników środowiskowych w transporcie morskim, szczególnie w obszarach kontroli emisji (ECA). Mimo konieczności dostosowania infrastruktury portowej i wyposażenia statków w systemy grzania paliwa korzyści środowiskowe oraz ekonomiczne uzasadniają transformację w kierunku paliw alternatywnych.}, type={rozdział}, title={Alternatywne źródła statków a zrównoważony rozwój logistyki morskiej - studium przypadkuna trasie Szwecja-Polska}, keywords={ślad węglowy, paliwa alternatywne, RMD 80, MGO, logistyka morska, zrównoważony rozwój, emisja CO₂}, }