@misc{Szymańska_Olga_Emocje_2019, author={Szymańska, Olga}, year={2019}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={Cel badań. Celem badań było określenie związku przeżywanych emocji z niepełnosprawnością intelektualną oraz ocena opanowania nauczanej choreografii. Materiał i metody. Zbadano grupę 12 osób w wieku 13–24 lata. Przeprowadzono quasi-eksperyment w planie jednogrupowym, który polegał na cyklu 9 warsztatów tańca nowoczesnego dla osób z niepełnosprawnością intelektualną trwających 60 min i odbywających się dwa razy w tygodniu. Zastosowano technikę ankiety, narzę-dzie – skalę do określenia stanu emocjonalnego (sześć piktogramów wyrażających różne warianty samopoczucia). Wykorzystano także technikę obserwacji skategoryzowanej, narzędzie stanowił autorski arkusz obserwacji sześciu aspektów wykonania kroków. Obliczono współczynnik ko-relacji rho-Spearmana pomiędzy ocenianym po trzecich zajęciach tanecznych poziomem opa-nowanej choreografii a stanem emocjonalnym doświadczanym przed zajęciami, po zajęciach i łącznie w trakcie trzecich zajęć tanecznych. W celu stwierdzenia, czy uczniowie opanowali choreografię dokonano za pomocą testu znaków rangowych Wilcoxona analizy poziomu wykona-nia zadania na początku i na końcu warsztatów. Wyniki. Łączna ocena sześciu aspektów ruchu osób z niepełnosprawnością intelektualną była wyższa po wszystkich dziewięciu lekcjach tańca niż po trzech pierwszych. Analiza sześciu aspektów ruchu w tańcu (po pierwszych 3 i po 9 lekcjach) pozwoliła wykazać, że znacząco wzrosła dynamika ciała. Wnioski. Doświadczanie emocji pozy-tywnych przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną sprzyja uzyskiwaniu przez nie korzyst-nych rezultatów w zakresie dwóch aspektów tańca: precyzji (czystości) i zapamiętania kroków w nauczanym układzie hip-hopu, lecz tylko podczas trzech pierwszych lekcji.}, type={artykuł}, title={Emocje osób z niepełnosprawnością intelektualną a uczenie się nowoczesnego tańca hip-hopu}, keywords={stan emocjonalny, niepełnosprawność intelektualna, taniec nowoczesny}, }