@misc{Dumala_Agnieszka_Upodmiotowienie_2019, author={Dumala, Agnieszka}, year={2019}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego im. Polskich Olimpijczyków we Wrocławiu}, language={pol}, abstract={Cele badań. Celem badania jest określenie, w jakim stopniu pewne aspekty programu MYP odzwierciedlają założenia wersji humanistycznej celów wychowania fizycznego promowanej przez znanych polskich ekspertów z różnych dziedzin. MYP jest integralną częścią systemu IB (Inter-national Baccalaureate), który podkreśla procesy uczenia się ucznia według jego własnych możli-wości. Relacje społeczne są ważne, aby utrzymać równowagę w rozwoju akademickim i osobowym. System ten promuje upodmiotowienie ucznia i jest świetnym przykładem na to, w jaki sposób nauczanie wychowania fizycznego jest połączone z koncepcją ‘life long learning’. W polskiej de-bacie teoretycznej o sensie wychowania fizycznego istnieje podobny trend. Warto porównać i wyciągnąć wnioski, jak niektóre pomysły mogłyby zostać użyte w praktyce. Materiał i metody. (1) Obserwacja uczestnicząca i nieuczestnicząca (nauczania oraz obserwacja lekcji), jawna i ukryta. (2) Analiza materiałów źródłowych: przewodnik MYP PHE (Middle Years Programme, Physical and Health Education). Wyniki. Istnieje duże podobieństwo w nauczaniu wychowania fizycz-nego między programem MYP a poglądami w humanistycznej wersji celów wychowania fizycznego. Wnioski. Upodmiotowienie ucznia w procesie nauczania jest warunkiem do jego prawidłowego rozwoju w sferze fizycznej i duchowej, a kluczem do motywacji wychowanka jest postawa nauczy-ciela oraz system edukacji promujący takie podejście.}, type={artykuł}, title={Upodmiotowienie ucznia jako cel wychowania fizycznego w programie MYP}, keywords={zdrowie, wychowanie fizyczne, system edukacyjny, matura międzynarodowa}, }