@misc{Malara_Zbigniew_Bezpieczeństwo_2009, author={Malara, Zbigniew and Pajkert, Artur}, year={2009}, rights={Wszystkie prawa zastrzeżone (Copyright)}, publisher={Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu}, description={Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu = Research Papers of Wrocław University of Economics; 2009; Nr 49, s. 469-476}, language={pol}, abstract={We współczesnej gospodarce nadrzędny paradygmat o potrzebie posiadania aktywów fizycznych (materialnych), aby uzyskać wyższą efektywność, przyjmuje formę gasnącą, a znaczenia zaczynają nabierać byty niematerialne: wyniki badań, marka, lojalność pracowników i odbiorców, reputacja itp., oraz ludzie. W niektórych branżach, np. informatycznej, telekomunikacji, farmacji, konsultingu i edukacji, kapitał ten okazuje się na tyle ważny, że menedżerowie szukają sposobów na określenie jego wartości1. Przedsiębiorstwo wzbogacone o wiedzę rozwija bowiem swój kapitał intelektualny, a to oznacza nowe kompetencje i – w konsekwencji – poszerzenie przestrzeni działania oraz nowe szanse dla ekspansji i rozwoju przedsiębiorstwa. W związku z tym na rynku coraz liczniej pojawiają się przedsiębiorstwa, które nie mają zamiaru konkurować wyłącznie w oparciu o produkty, na dodatek o wysokim stopniu pracochłonności, lecz takie, które budują sukces, czerpiąc ze źródeł wiedzy pracowników i zasobów zgromadzonych „w przepastnych magazynach”, zbudowanych z użyciem ultranowoczesnych technologii. (fragment tekstu)}, type={artykuł}, title={Bezpieczeństwo i ochrona wiedzy w praktyce organizacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce : doświadczenia z badań}, }